Obowiązuje już nowy wzór dowodu osobistego. Nie ma w nim już informacji o adresie zameldowania, kolorze oczu czy wzroście. Są za to dodatkowe zabezpieczenia, w tym mikrodruki, tłoczenia i specjalne farby. Czy nasze dowody są ważne?
Na dowodzie znajdą się też informacje o polskim obywatelstwie, a opisy pól będą również w języku angielskim. Same wymiary i format pozostają bez zmian. Zdjęcia do dowodów mają zaś być takie, jak w paszportach. Do tego zdjęcie dołączone do wniosku o wydanie dokumentu powinno być wykonane nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem jego złożenia.
Nowe dowody mają 10-letni termin ważności. Ważność posiadanego przez nas dokumentu uzależniona jest od czasu jego wydania. Znajdziemy ją w sowim dowodzie.
Nowością w całym systemie jest możliwość złożenia wniosku o dowód w dowolnym miejscu w kraju. Można to także zrobić drogą elektroniczną. Nowy dokument będziemy odbierać w tym samym urzędzie, w którym złożyliśmy wniosek.
Łatwiej też będzie otrzymać zaświadczenie o zgubieniu dowodu - teraz będzie mógł je wystawić odpowiedni organ samorządu gminnego, gdzie zgłosimy stratę dokumentu, a nie, jak dotychczas, wystawca dowodu.
Co robić w razie problemów?
Początkowo mogą być problemy z załatwianiem niektórych spraw, zwłaszcza jeśli dojdzie do awarii nowego systemu informatycznego, przerwy w dostawie prądu czy awarii sieci. Co wtedy?
1. Wniosek o nowy dowód osobisty - jeśli urzędnik nie będzie mógł wpisać naszego wniosku do systemu, jego obowiązkiem będzie wydanie potwierdzenia o złożeniu wniosku, a sam dowód będzie gotowy do odbioru najpóźniej w ciągu ustawowych 30 dni.
2. Unieważnienie dowodu – gdy utracimy dowód np. z powodu kradzieży lub zgubienia go, powinniśmy zadbać o jego szybkie zastrzeżenie. W razie problemów z systemem proces może się wydłużyć – urzędnik będzie musiał zeskanować wniosek i wysłać go do MSW, które odnotuje to zdarzenie w rejestrze centralnym. Do gminy powinna przyjść informacja zwrotna potwierdzająca unieważnienie dowodu.
3. Stworzenie aktu urodzenia – gdy system odmówi posłuszeństwa w momencie rejestracji nowo narodzonego dziecka w USC, przepisy przejściowe pozwalają, by akt urodzenia został sporządzony jak dotychczas, w wersji papierowej. Podobnie będzie w przypadku nadania numeru PESEL, który zostanie stworzony w oparciu o wnioski przekazywane np. e-mailem lub faksem między gminami a MSW. Dla zgłaszających oznacza to dłuższy czas oczekiwania na otrzymanie tego numeru.
4. Rejestracja zgonu - jeśli rejestracja w systemie nie będzie możliwa w danej chwili, urzędnik powinien dokonać odpowiedniego wpisu bezpośrednio w karcie zgonu, co umożliwi dalsze przygotowania do pochówku. Akt zgonu zostanie wprowadzony do systemu, gdy ten znów będzie dostępny.
39,5 tys. zł – tyle pieniędzy trafi do mieszkańców Dzierżoniowa, którzy w ubiegłym roku wymienili swoje stare, węglowe piece na nowe, bardziej przyjazne środowisku. Dzierżoniów...
Czytaj dalejW twojej rodzinie występuje problem przemocy domowej lub uzależnień? Szukasz pomocy dla kogoś znajomego lub bliskiego będącego ofiarą przemocy domowej? Skorzystaj z bezpłatnego,...
Czytaj dalejW ramach programu „Aktywne wsparcie” rozpoczęły się w dzierżoniowskim OPS-ie zajęcia Psychoedukacyjnej Grupy Wsparcia dla Kobiet z Doświadczeniem Przemocy i Współuzależnionych....
Czytaj dalej- To jeszcze nie jest efekt końcowy, ale zmiany są już widoczne. Pielęgnacja istniejącej zieleni, dużo nowych nasadzeń, wyremontowane ścieżki i alejki, nowa "mała architektura"....
Czytaj dalejp | w | ś | c | p | s | n |
---|---|---|---|---|---|---|
1
|
2
|
3
|
||||
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
29
|
30
|
Dzisiaj-1°C